Verschillen ISO 45001 en OHSAS 18001
08-01-2018
ISO 45001 is opgebouwd volgens de High Level Structure (HLS), de uniforme hoofdstructuur voor alle ISO normen. Sommige wijzigingen van de ISO 45001 ten opzichte van OHSAS 18001 vloeien voort uit de gemeenschappelijke HLS en sommige zijn specifiek voor gezondheid en veiligheid op het werk.
OHSAS 18001 zal worden ingetrokken als ISO 45001 begin 2018 wordt gepubliceerd. ISO 45001 is een internationale norm die compatibel is met andere normen, zoals ISO 9001 en ISO 14001. Daardoor is de norm gemakkelijker te implementeren en in een managementsysteem te integreren en heeft hij meer waarde voor gebruikers.
Als u OHSAS 18001 al toepast, zult u de meeste eisen van ISO 45001 wel herkennen. Toch is er ten opzichte van OHSAS 18001 het nodige veranderd dat uw aandacht vereist voordat u de transitie kunt aanvangen en aan ISO 45001 kunt voldoen.
Wijzigingen in de ISO 45001:
- Context van de organisatie: Hoofdstuk 4.1, externe en interne factoren, introduceert nieuwe sub-hoofdstukken voor het systematisch vaststellen en monitoren van de organisatiecontext.
Werknemers en andere belanghebbenden: In hoofdstuk 4.2 wordt aandacht besteed aan de behoeften en verwachtingen van de werknemers en andere belanghebbenden en de betrokkenheid van de werknemers. Door focus op deze zaken kunnen de factoren die in het managementsysteem worden beheerd, systematisch worden geïdentificeerd en begrepen.
- Beheer van risico’s en kansen: De hoofdstukken 6.1.1, 6.1.3 en 6.1.4 stellen dat bedrijven gespitst moeten zijn op risico’s of kansen die (positief of negatief) van invloed kunnen zijn op het vermogen van het managementsysteem om de beoogde resultaten te leveren, waaronder verbeterde gezondheid en veiligheid op de werkplek. De risico’s en kansen moeten worden vastgesteld en overwogen en er moeten indien nodig maatregelen worden genomen.
- Leiderschap en betrokkenheid van het management: Hoofdstuk 5.1 van ISO 45001 benadrukt dat het topmanagement zich actief met de effectiviteit van het managementsysteem moet bezighouden en er verantwoordelijkheid voor moet nemen.
- Doelstellingen en prestaties: Sterkere focus op doelstellingen als drijvende kracht voor verbeteringen (hoofdstukken 6.2.1 en 6.2.2) en prestatiebeoordeling (hoofdstuk 9.1.1).
- Uitgebreidere eisen met betrekking tot:
– Raadpleging en participatie van werknemers (5.4).
– Communicatie (7.4): dwingender ten aanzien van communicatiemechanismen, met name het bepalen van wat, wanneer en hoe te communiceren.
– Inkoop, inclusief uitbestede processen en aannemers (8.1.4).
Is uw organisatie reeds gecertificeerd volgens OHSAS 18001? Zorg dan dat u na publicatie van ISO 45001 bij hercertificering voldoet aan deze nieuwe internationale norm. Een goede voorbereiding hierop is het (laten) uitvoeren van een nulmeting.