Is uw organisatie voorbereid op de volgende crisis?

Is uw organisatie voorbereid op de volgende crisis?

Hoe groot schatte u de kans in dat Nederland getroffen werd door een pandemie? Toch gebeurde het en nu moet uw organisatie onverwachts met de gevolgen leren omgaan. De coronacrisis is een harde les voor ons allemaal. Maar hoe goed is uw bedrijf nu voorbereid op de volgende calamiteit?

Een ICT-storing, brand, uitgelekt schandaal, productiefout, uitval van machines of een pandemie. Zulke incidenten kunnen zeer schadelijk zijn voor uw organisatie. Voor uw processen, personeel, leveranciers en opdrachtgevers.

Het coronavirus is natuurlijk hét voorbeeld. Door zo’n internationale crisis ontstaan in de productiesector bijvoorbeeld allerlei problemen: u heeft te weinig inzetbaar personeel en buitenlandse leveranciers zitten opeens in lockdown. U komt zonder voorraad te zitten en kunt niet meer produceren. Medewerkers gaan massaal thuiswerken, terwijl uw servers dat niet aankunnen. Daarnaast komt er meer cybercrime om de hoek kijken.

Hoe reageert u op een crisis?

Sommige organisaties zijn totaal verrast bij calamiteiten. Er ontstaat stress en paniek: wat moeten we nu doen? Er ligt veel druk op de organisatie en er is geen tijd om goed na te denken over passende maatregelen. Maar snel in actie komen is cruciaal. U wilt blijven voldoen aan de eisen van klanten en uw omzet en reputatie beschermen.

Andere bedrijven weten juist precies wat ze moeten doen als er bijvoorbeeld een leverancier of machine uitvalt. Ze hebben vooraf bedacht welke stappen ze moeten nemen. Dat geeft rust en houvast. De uitvalduur en hersteltijd bij calamiteiten blijven beperkt en de bedrijfscontinuïteit wordt gewaarborgd.

Tijd voor een bedrijfscontinuïteitsplan

Gelukkig kunt ook u zich op een crisis voorbereiden. Door vooraf te bedenken met welke incidenten u te maken kunt krijgen, en hoe u die aanpakt om de vervelende gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.

Die aanpak is voor iedere organisatie weer anders. Kijk dus specifiek naar uw mogelijkheden en kwetsbaarheden op het gebied van personeel, pand, IT, machines enzovoorts. Alle essentiële processen en onderlinge afhankelijkheden brengt u in kaart. Wat zijn de gevolgen wanneer bepaalde processen stil komen te liggen? Laat ook iemand van buitenaf u kritische vragen stellen, want soms neemt u belangrijke punten en kwetsbaarheden al snel voor lief.

Op basis van die impactanalyse en mogelijke scenario’s ontstaat een gedegen continuïteitsstrategie en een in te voeren bedrijfscontinuïteitsplan. U weet dus welke middelen, acties en procedures er nodig zijn, zowel voor als tijdens een incident. U kunt zich zelfs laten certificeren voor ISO 22301. Dit is een internationale norm die de vereisten voor een Business Continuity Managementsysteem beschrijft. Met dit certificaat toont u aan opdrachtgevers en andere stakeholders dat de bedrijfscontinuïteit binnen uw bedrijf goed georganiseerd is.

Continuïteitsplan actueel houden

Uw organisatie verandert voortdurend. Het is daarom goed om minimaal eens per jaar uw kwetsbaarheden onder de loep te nemen. Passen de maatregelen nog bij uw organisatie? Zijn er misschien nieuwe softwarepakketten of machines aangeschaft?

Met een actueel bedrijfscontinuïteitsplan bent u klaar voor onverwachte calamiteiten. Hoe sneller u kunt reageren, hoe sneller uw organisatie weer normaal kan draaien. Zo beschermt u uw omzet, winst en reputatie.

Door de coronacrisis weet u nu hoe kwetsbaar uw organisatie kan zijn. Wat doet u wanneer er weer zoiets gebeurt?

Hulp bij Business Continuity Management

De adviseurs van Kader helpen u graag met gedegen bedrijfscontinuïteitsmanagement. Ze focussen op uw bedrijfskritische processen en de beheersing van uw continuïteitsrisico’s. Zo weet u zeker dat u ook de volgende crisis doorstaat. Neem contact op met Kader.


Veelgestelde vragen over Managementservices

Alle veelgestelde vragen
Bel mij
Vul hier uw gegevens in en wij nemen telefonisch contact met u op.
  • Kader gaat zorgvuldig om met de verwerking van uw gegevens. Lees onze privacyverklaring